© University of Cambridge/Creative Commons/Montage

Gå på upptäcktsfärd i unge Hawkings doktorsavhandling

Handskrivna formler, maskinskrivna sidor och originella tankar präglar Stephen Hawkings doktorsavhandling från 1966. Nu får du möjlighet att ta del av geniets avhandling.

31 oktober 2017 av Babak Arvanaghi

Innan han hamnade i rullstol levererade en av vår tids största forskare, Stephen Hawking, sin doktorsavhandling 1966.

51 år senare har University of Cambridge i USA digitaliserat avhandlingen och lagt ut den banbrytande forskningen på nätet.

"Jag hoppas att jag kan inspirera människor över hela världen att titta upp mot stjärnorna och inte bara ned på sina fötter – att fundera på vår plats i universum och försöka skapa en mening med kosmos," säger Hawking i ett pressmeddelande.

LÄS AVHANDLINGEN HÄR

Formler skrivna för hand

Stephen Hawking var blott 24 år när han fick sin doktorstitel, vilket resulterade i en bok på 134 sidor - en resa tillbaka till en mer analog tidsålder.

Flera passager i texten är överstruken – inte på grund av censur, utan för att skrivmaskiner gjorde det omöjligt att ta bort text.

Fördjupa dig i minsta detalj av vårt fantastiska universum med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

Avhandlingen bjuder också på en lång rad formler som är skrivna för hand av Hawking med olika kulspetspennor och färger. Därför kan man se hur Hawkings handstil såg ut innan sjukdomen ALS förhindrade hans rörlighet.

Svarta hål gjorde honom känd

Avhandlingen har titeln ’Properties of expanding universes’ – Utvidgande universums egenskaper – och undersöker konsekvenserna av att universum utvidgar sig.

Sedan dess har Stephen Hawking dock blivit mer känd för sin banbrytande forskning om svarta hål.

Han har bland annat visat att viss typ av strålning kan undkomma svarta hål och att de därför kan krympa. Strålingen kallas för Hawking-strålning.