© ESA

Gå på upptäcktsfärd i den mest detaljerade bilden av Vintergatan

1 700 000 000 stjärnor har fotograferats under de senaste 22 månaderna. Den slutliga bilden är den mest detaljerade som någonsin tagits av vår galax.

2 maj 2018 av Babak Arvanaghi

Om du räknar en stjärna per sekund och varken äter, sover eller gör något annat så behöver du räkna i nästan 54 år innan du har fått med samtliga lysande punkter i ESA:s rekordbild.

Den europeiska rymdorganisationens Gaia-teleskop har levererat den hittills mest detaljerade bilden av Vintergatan med hela 1,7 miljarder lysande stjärnor.

De många glödheta prickarna är dock inte det enda du kan se på bilden, här finns också asteroider och kosmiska stoftmoln.

Klicka på bilden för att förstora den och dyka ned bland de 1,7 miljarder stjärnorna.

22 månader på resande fot

Rymdteleskopet Gaia skickades upp 2013 och har sedan dess försökt kartlägga vår galax i tre dimensioner.

Det nya bilden har skapats under 22 månader där teleskopet från sitt kretslopp runt solen har fotograferat Vintergatan.

Du kan röra dig runt på egen hand i den interaktiva videon som ESA har skapat av data från Gaia.

Förutom att fotografera de många stjärnorna har teleskopet även mätt ljusstyrka, position på himlen, avstånd och rörelser över himlen för drygt en miljard av  Vintergatans stjärnor.

Redan nu överraskar bilden astronomerna. Gaias observationer visar att många av stjärnorna i vårt grannskap inte alls uppför sig som vi trodde – trots att vi har studerat dem under lång tid.

Den interaktiva videon ovan visar hur stjärnorna rör sig i Vintergatan.

Alla astronomer kan titta

Bilden – som är i 3D – gör det möjligt att undersöka stjärnorna mycket mer detaljerat än vad man tidigare har kunnat göra. Och nu har även all insamlad data publicerats offentligt så att alla astronomer kan gå på upptäcktsfärd bland dem.

Förhoppningen är att astronomernas undersökningar kan leda till ny kunskap om vår galax, stjärnornas ursprung och deras utveckling.

Ett urval av Gaias arbete

• 1, 7 miljarder stjärnor har fotograferats
  • 1,3 miljarder stjärnor har fått färg, rörelsemönster och sitt avstånd till oss uppmätt
  • 161 miljoner stjärnor har fått sin yttemperatur uppmätt
  • 76 miljoner stjärnor har fått uppmätt sin radie och ljusstyrka
  • 14 099 asteroider har observerats i vårt solsystem

Gå på upptäckt i universum

Våren är full av astronomiska upplevelser som du kan uppleva med en kraftig kikare. Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull kikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.

Du kan även se videon här nedan där banorna för många av de observerade asteroiderna har kartlagts.