Framtidens teleskop är en tunn metallskiva

1 september 2009

I 400 år har teleskop med linser eller speglar varit astronomernas vik-tigaste redskap. Nu verkar det dock som att man i framtiden kan konstruera betydligt lättare teleskop, baserade på en helt annan princip. Det nya teleskopet består bara av en tunn metallplatta med hål och utnyttjar en särskild aspekt av ljusets vågnatur som kallas diffraktion, det vill säga att ljuset böjs av när det passerar kanten av ett material. Fördelar man hålen i metallplattan på ett visst sätt, kan man se till att alla delar av ljusstrålen, efter att ha passerat genom varsitt hål, böjs av så att de samlas i en enda punkt. Därmed har man fokuserat ljuset utan användning av vare sig speglar eller linser. Det så kallade Fresnelteleskopet blir idealiskt för användning i rymden, då en tunn metallfolie i en ram väger mycket mindre än ett vanligt rymdteleskop och därmed är billigare att skicka på långfärd. Det nya teleskopet ger lika god upplösning som ett vanligt teleskop av samma storlek, trots att det bara fångar upp tio procent av ljuset. Ett franskt forskarlag under ledning av Laurent Koechlin har demonstrerat principen i laboratoriet, och avser att under kommande år bygga ett litet, jordbaserat Fresnelteleskop.