Forskarna synar den hittills avlägsnaste dvärggalaxen med lupp

En dvärggalax som ligger sex miljarder ljusår bort. Det är så långt att det borde vara omöjligt att observera den. Ändå är det vad astronomerna nu har gjort med hjälp av rymdteleskopet Hubble och tvillingteleskopet Keck på Hawaii. Den ovanliga upptäckten har gjorts genom att forskarna använt ett enormt förstoringsglas – närmare bestämt en galax mellan jorden och dvärggalaxen. Det kallas en gravitations- eller tyngdkraftslins och fungerar genom att galaxens enorma massa böjer rymden runt sig, inklusive ljuset. I gynnsamma fall är galaxens placering helt rätt i förhållande till jorden, och då fungerar den som ett förstoringsglas för objekt bakom den. I det konkreta fallet innebär det att astronomerna kan se dvärggalaxen som om den var tio gånger närmare än den är. De analyser man hittills har gjort tyder på att det rör sig om ett slags förstadium till de kända typerna av dvärggalaxer.