Forskarna avslöjar kosmiska trådar

Forskarna menar att universum är en enorm spindelväv med galaxhoparna som ett slags knutpunkter i nätet. Trådarna föreställer de sig som en del av den så kallade mörka materian men försedd med moln av väte- och heliumgas. Dessa moln har forskarna nu lyckats påvisa. Satelliten XMM-Newton har med hjälp av sitt röntgenteleskop fångat upp strålningen från gasmolnen mellan galaxhoparna Abell 222 och 223. Galaxhoparna befinner sig cirka 2,3 miljarder ljusår från jorden. Gasmassornas täthet och temperatur stämmer väl överens med vad datorsimuleringar av universums utveckling har förutsagt – en stor triumf för de involverade forskargrupperna. Därmed har vi kommit lite närmare att identifiera universums okända materia.