Forskare observerar hittills äldsta galaxkollisionen

I universums barndom kolliderade en grupp galaxer med så stor kraft att ljuset från kollisionen i dag kan ses från jorden – och det trots att händelsen ägde rum 11,4 miljarder ljusår härifrån. Forskare vid University of California i Irvine har med hjälp av Keckteleskopet på Hawaii konstaterat att galaxhopen LBG-2377 bildades vid kollisionen mellan minst tre galaxer. Det är den hittills äldsta avlägsna galaxkollision som har upptäckts. Enligt Jeff Cooke vid University of California i Irvine skapade kollisionen så många nya och lysande stjärnor att hopen lyser mycket klarare än någon annan galax eller galaxhop på samma avstånd. Han uppskattar att den måste ha haft en massa som är tio gånger större än Vintergatan, och att den kommer att växa och till sist bli en gigantisk galaxhop.