LIGO Livingston

LIGO använder mätanläggningar som ligger i var sin ände av USA. Den ena i Livingston, Louisiana (bilden) och den andra ligger nära på Hanford i östra Washington.

© LIGO

Forskare bakom gravitationsvågor får Nobelpris

Årets Nobelpris i fysik går till tre amerikanska forskare, som har bevisat Einsteins teori om gravitationsvågor. Upptäckten kan få stora konsekvenser för forskning i rymden.

29 augusti 2017 av Michael Friislund

De tre amerikanska forskarna Rainer Weiss, Barry C. Barish och Kip S. Thorne har fått årets Nobelpris i fysik.

Det hedrande priset för de för sitt arbete med LIGO – Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory – ett forskningsprojekt med flera tusen deltagande forskare från 20 länder.

>>Håll dig uppdaterad med nyheter från vetenskapens värld med Illustrerad Vetenskaps nyhetsbrev.

LIGO:s syfte är att hitta de gravitationsvågor som Albert Einstein förutspådde i samband med sin relativitetsteori redan 1916.

Forskare dokumenterar jättekollision

Knappt hundra år senare – den 14 september 2015 – lyckades LIGO med att för första gången observera vågorna i rymden, när gravitationsvågor från krocken mellan två svarta hål nådde jorden. Forskartrions arbete spelade med en avgörande roll.

Einsteins relativitetsteori går kortfattat ut på att massiva objekt påverkar tid och rum omkring sig.

En del av teorin går ut på att när objekten accelererar skapar de gravitionsvågor som är små svängningar i tid och rum, som sprider sig genom världsrymden som ringar på vattnet.

Även små stenar som stöter ihop skapar tyngdvågor, men ju större objekten är, desto längre bort kan vågorna uppmätas.

Banar väg för större kunskap om Big Bang

Upptäckten av gravitationsvågor kommer att ha stor betydelse för fysiken, eftersom de kan användas till att mäta stora händelser i rymden och kanske till och med göra oss klokare på universums tillkomst.

Forskare hoppas dessutom att de genom att mäta tyngdvågor kan påvisa aspekter hos fysiken som vi tidigare inte har vetat någonting om.