Fjorton jättestjärnor nära explosion

En grupp astronomer från Space Telescope Science Institute i Baltimore i USA har observerat 14 jättestjärnor, som är på väg på att explodera som supernovor. Stjärnorna ligger i ett område av Vintergatan, där det finns många tunga stjärnor, men dessa 14 överträffar dem alla. De är så kallade röda jättar med en massa som är upp till 25 gånger större än vår sols. Stjärnorna är nära slutet av sin livscykel och har vuxit till 100 gånger sin normala storlek. Inom en miljon år kommer stjärnorna att explodera, och i astronomisk skala är det mycket kort tid. Eftersom den period då stjärnor är i denna fas är så relativt kort, är det sällan man observerar röda jättestjärnor. I hela Vintergatan har man än så länge bara fått syn på cirka 200 sådana. Det område där stjärnorna ligger, har i åratal varit känt för att sända ut stora mängder röntgen- och gammastrålning.