Finns det jättediamanter i rymden?

Jag har hört att det finns stora diamanter i rymden. Kan det stämma?

1 september 2009

På senare år har astrofysikerna visat att enstaka av de så kallade vita dvärgstjärnorna i varje fall delvis består av kristalliserat kol. Det kunde mycket väl vara i form av diamant, som har en mycket stabil och solid kristallstruktur. Vita dvärgar är de förutvarande kärnorna i stjärnor, som kan blicka tillbaka på ett långt liv med kärnreaktioner. Under miljoner år har väte och helium fusionerat till tyngre grundämnen, bland annat kol. År 2004 fann astronomerna en sådan stjärna 50 ljusår från jorden. Denna vita dvärg, som har fått namnet BPM37093, tros vara en gigantisk diamant med en massa som är lite större än solens. Skall diamantens vikt anges i karat måste man sätta 34 nollor efter en etta. Astronomerna upptäckte jättediamanten genom att utforska rymden med hjälp av så kallad astroseismologi. Här försöker astronomerna dra slutsatser om stjärnornas inre genom att studera variationerna i deras ljusstyrka och ytrörelser. Det bildas också mindre diamanter i rymden. Fysiker har lokaliserat mikroskopiska diamanter i nedfallna meteoriter på jorden.