Planeter gemmer sig for astronomerne

Jordliknande planeter är mästare i kurragömma

Astrofysikerna har upptäckt över 1 800 planeter i universum, men ingen liknar jorden. Kanske är jorden unik – eller kanske gömmer sig de jordliknande planeterna bara för teleskopen?

20 januari 2015 av Anne Lykke och Rolf Haugaard Nielsen

Ingen av de över 1 800 kända planeterna utanför vårt eget solsystem – de så kallade exoplaneterna – liknar jorden. Och det förvånar forskarna.

En möjlig förklaring kan vara att de två nuvarande metoderna för att observera planeter inte är speciellt lämpade för att hitta små planeter som kretsar på långt håll från sin stjärna - så som jorden.

Tyngdkraften från planeter får stjärnan att vingla

Den ena metoden bygger på att gravitationen från en kretsande planet får stjärnan att vingla från sida till sida.

En sådan vinglande stjärna kommer att dra till sig astrofysikernas intresse och så småningom upptäcker de planeten som befinner sig i omlopp.

Metoden är dock bäst lämpad för att upptäcka jätteplaneter som befinner sig i banor nära sin stjärna, eftersom jättarna drar kraftigt i stjärnan. En liten stenplanet som Mars är exempelvis för långt ifrån solen för att bort från solen från att kunna avslöjas på det sättet.

Planeter gömmer sig för teleskopen

Den andra metoden är baserad på att en kretsande planet minskar ljuset från stjärnan medan den rör sig förbi den sidan av stjärnan som astrofysikerna observerar.

Metoden är bäst för att upptäcka planeter med korta omloppstider eftersom de passerar stjärnan om och om igen så att observationerna snabbt kan upprepas och bekräftas.

I solsystemet är planeternas omloppstider relativt långa. Att hitta en exoplanet som jorden och bekräfta dess existens skulle kräva upp till två års observationer.

Kepler upptäcker främst planeter med korta år

Nutidens absolut ledande planetjägare, Keplerrymdteleskopet, använder förmörkelsemetoden som mäter ljuset från stjärna.

Rymdteleskopet har observerat 120 000 stjärnor och upptäckt 989 planeter, vars existens har bekräftats via observationer från jorden.

Dessutom har Kepler hittat över 5 000 kandidater och med stor sannolikhet kommer de flesta av dessa bekräftas. Nya planlagda teleskop i rymden och jorden kommer att kunna observera många fler stjärnor.

Så förr eller senare är det troligt att astronomerna kommer att hitta en kopia av solsystemet därute i galaxen – om ett sådant planetsystem existerar.

Följ med på planetjakt

Läs mer om astrofysikernas planetjakt och om de spektatulära exoplaneterna i vår stora artikel:

LÅNGA KRETSLOPP DÖLJER PLANETER

Planeter med avlägsna kretslopp om sina stjärnor är svårare att observera med teleskop än planeter med nära kretslopp.

? Nära kretskopp: De flesta exoplaneter har korta år, bara ett par dagar, eftersom de snurrar nära sin stjärna. De är lätta att observera.

? Avlägsna kretslopp: En planet som jorden har ett långt år på 365 dagar, eftersom den snurrar långt ifrån runt solen. Sådana planeter er svåra att observera.