kepler-62f_kepler-62e

Jordens dubbelgångare funna

NASA:s rymdteleskop Kepler har lokaliserat två exoplaneter som i hög grad liknar vårt jordklot.

20 september 2013

Exoplaneter kan hysa liv

Planeterna är båda omkring 1,5 gånger större än jorden och kretsar runt sina stjärnor i den så kallade beboeliga zonen – ett astronomiskt guldläge, där förhållandena möjliggör liv, så som vi känner det från jorden. Det innebär bland annat att planeterna har en yta, en atmosfär och en temperatur som skulle kunna understödja liv.

De nyupptäckta planeterna – Kepler-62 e och Kepler-62 f – är två av fem planeter i stjärnsystemet Kepler-62, som finns i stjärnbilden Lyran. Kepler-62 är speciellt intressant, på grund av att den har en tät atmosfär, som enligt forskarna kan innebära att temperaturen på planeten är tillräckligt behaglig för att en människa skall kunna överleva under kortare tid.

Fler exoplaneter är att vänta

Forskarna kan bara gissa sig till om planeterna hyser liv, eftersom de befinner sig hela 1200 ljusår från jorden. En resa dit är därför bara en teoretisk möjlighet med nuvarande teknik.

Planeterna hittades efter analyser av tre års data från Kepler. Teleskopet togs i bruk år 2009 för att hitta exoplaneter som liknar jorden. Enligt experter kommer Kepler troligen snart att hitta fler dubbelgångare till vår planet.