proxima b vand

Jorden 2.0 kan ha ett gigantiskt hav – och rymma liv

En nyfunnen planet är forskarnas stora hopp för att kolonisera andra solsystem - och nu ökar chanserna för att den innehåller liv. Planeten kan ha ett gigantiskt hav med flytande vatten.

12 oktober 2016 av Karine Kirkebæk

I augusti upptäckte entusiastiska astronomer en ny exoplanet – Proxima b – som påminner om jorden och som kretsar runt solens närmaste grannstjärna Proxima Centauri.

Till en början såg Proxima b ut att ha en yta täckt av sten, men nu har franska forskare från Marseille Astrophysics Laboratory i Frankrike tittat lite närmare på hur beboelig den är.

>> Res med Illustrerad Vetenskap till solförmörkelsen i USA

Forskarna gjorde simuleringar av planetens möjliga radier, som de anser kan vara mellan 0,94 och 1,4 gånger jordens radie.

Mer vatten än på jorden

Deras beräkningar visar att om planeten har den största möjliga radien på 8 920 kilometer kan det innebära att planeten har ett upp till 200 kilometer djupt hav med flytande vatten.

Den minsta radien (cirka 6 000 kilometer) skulle innebära att planeten är väldigt kompakt och har ett hav som motsvarar 0,05 procent av planetens totala massa. Jordens hav består i jämförelse till 0,02 procent av den totala massan.

Samtliga simuleringar som forskarna har gjort visar att planeten har ett hav av flytande vatten.

Bra odds för liv

Hittills har forskarna varit försiktiga med att hoppas på liv på Proxima b eftersom planeten kretsar väldigt nära sin stjärna – endast 7,4 miljoner kilometer från Proxima Centauri.

I jämförelse är Merkurius – som är den planet som är närmast solen i vårt solsystem – cirka tio gånger längre bort från solen i sin bana och har en temperatur på upp till 427 grader.

Men då Proxima Centauri endast lyser 0,1 procent så starkt som solen är temperaturen mer "mänsklig" på Proxima b än på Merkuris.