proxima b

Hawking vill till jordens nyupptäckta systerplanet

Med hjälp av ljus vill Stephen Hawking skicka pyttesmå sonder till Jorden 2.0 - en nyupptäckt planet som kan visa sig vara möjlig att bo på.

31 augusti 2016 av Babak Arvanaghi

Den består av sten, den kan ha flytande vaatten på ytan och den ligger nära.

Astronomerna har svårt att hålla tillbaka glädjen efter att de upptäckte exoplaneten Proxima b som kretsar runt solens närmaste grannstjärna Proxima Centauri. Planeten kan nämligen rymma liv.

Den ligger dock för långt bort för att vi ska kunna besöka den med de farkoster vi har i dag. Men det har ett astronomiskt dream team bestämt sig för att ändra på.

Resan tar 20 år

Projektet kallas Breakthrough Starshot och hjärnan bakom är ingen mindre än den teoretiske fysikern Stephen Hawking. Med sig har han före detta anställda från bland annat Nasa och den ryske it-miljardären Yuri Milner ser till att ekonomin är under kontroll.

Men det är inte så enkelt att besöka planeten, för även om den är nära i astronomisk bemärkelse så ligger den fortfarande 4,24 ljusår bort. Med en vanlig rymdfarkost skulle resan ta cirka 30 000 år.

Hawking och hans team satsar i stället på att skicka en flotta av sonder, lika stora som frimärken, till Proxima b. Och det kommer bara att ta cirka 20 år.

Ljus skapar framdrift

Hemligheten bakom sondernas korta resa är att deras framdrift skapas av ljus. De är utrustade med solsegel som fungerar på samma sätt som seglet i en båt. I stället för vinden så är det ljuset som tar dem framåt.

Genom att rikta en kraftig laser från jorden mot sonderna hoppas man att sonderna ska accelereras upp till en hastighet som motsvarar en femtedel av ljusets hastighet.

Tekniken är dock inte färdigutvecklad och Hawking hoppas att de ska kunna skicka i väg de första sonderna om 20 år.