Exo planets

Exoplanet: Utforska själv exoplaneterna

Forskarna upptäcker nya exoplaneter i högt tempo. Här kan du få veta mer om de märkliga främmande världarna.

16 juni 2014 av Erik Wied

En planet som äts upp av sin stjärna. En annan som har tre solar. Och ett klot som helt enkelt inte borde kunna existera.

Det är bara tre av de exoplaneter som forskarna har hittat. Exoplaneter är klot som kretsar kring andra stjärnor än solen. Tack vare ny teknik hittar forskarna hela tiden fler och det totala antalet närmar sig nu 2 000 och ju fler planeter forskarna hittar, desto mer överraskade blir de över planeternas kännetecken.

Ta en tur i Vintergatan

Många av planeterna har hittats av forskare med anknytning till Nasa. Den amerikanska rymdfartsorgansiationen har nu gjort en interaktiv hemsida där du kan ta en tur till Vintergatan och titta på alla exoplaneter som hittills upptäckts.

Du kan bland annat läsa om exoplaneterna och deras stjärnor och jämföra de främmande planeternas omloppsbanor med vårt eget solsystem.

Exoplaneternas topplistor

Nasa har också gjort topplistor över de största, minsta och märkligaste planeterna, samt beräknat den teoretiska restiden med diverse transportmedel. Till exempel tar en tur till exoplaneten HD187933b hela 701 miljoner år – om den skulle göras med en personbil.

Titta på Nasas sida här

Läs mer om exoplaneter

Vill du veta mer om exoplaneter? Läs hela artikeln från Illustrerad Vetenskap 10/2014 här.

Nasas topplista

Gå på upptäcktsfärd i Nasas topplista över de största, minsta och märkligaste planeterna.