Planetfødsel

Astronomer har hittat tre födande stjärnor

Tre unga stjärnor med ringar runt sig har väckt astronomernas intresse. Stjärnorna håller på att bilda sina planeter och det ger forskarna en hittills unik möjlighet att observera hur planeter skapas.

18 november 2016 av Babak Arvanaghi

Europeiska astronomer har hittat tre unga stjärnor som just nu håller på att bilda sina planetsystem. På bilderna har astronomerna blockerat ljuset från stjärnorna så att det är möjligt att se ringarna runt dem.

De tre systemen

RXJ1615

Stjärnan är omgiven av symmetriska ringar som gör att den liknar en gigantiskt variant av Saturnus. Den är 1,8 miljoner år gammal och enligt forskarna är det ett tydligt tecken på att planeter håller på att bildas i ringarna.

HD 135344B

Ringarna runt den här stjärnan är asymmetriska. De stora spiralarmarna beror förmodligen på att två protoplaneter drar i stoftet runt stjärnan. Protoplaneterna kommer med tiden att utvecklas till Jupiterliknande jätteplaneter. Under några få månader har astronomerna kunnat observera förändringar i ringarna och det är första gången någonsin man har fått möjligheten att följa planeters tillkomst.

HD97048

Fyra symmetriska ringar omger den här stjärnan, som bildar sina planeter på ett ovanligt sätt: Symmetrin är exceptionellt utpräglad och de spiralarmar, tomma områden samt virvlar som man normalt kan hitta vid planeters bildande saknas här.

Planeter bildas av stoft

Solsystem bildas i områden av rymden med mycket stoft. Vid något tillfälle gör gravitationen att stoftet drar ihop sig och förtätas, och på så sätt skapas stjärnan.

Därefter suger stjärnan till sig större delen av det omgivande stoftet - men inte allt. Resterna förtätas också och blir därefter till planeter.

När vårt solsystem skapades drog solen till sig 99 procent av stoftet och därför är 99 procent av all massa i vårt solsystem samlat i vår stjärna.