En 145 miljoner år gammal meteorit har hittats i Afrika

För 145 miljoner år sedan slog en jättemeteorit ned på jorden och efter lämnade en krater på minst 70 kilometer i diameter i det som i dag är Kalahariöknen. Meteoren hade en diameter på 5–10 kilometer, men på grund av den höga hastigheten förångas en nedstörtande meteor normalt helt när den träffar jorden, så att forskarna endast har kratern att undersöka. Nu har forskarna emellertid helt överraskande hittat rester av den meteor som skapade kratern i Kalahari. Biten är stor som en fotboll och hittades då sydafrikanska forskare vid universitetet i Witwatersrand började borra i kratern, som kallas Morokweng. Cirka 770 meter ned i marken stötte deras borr på ett par mörka block, som man inte genast kunde identifiera. Kemiska analyser visade dock att det rörde sig om rester från meteoren. Resterna skiljer sig från andra tidigare analyserade meteoriter genom att ha ett större innehåll av uran och natrium och mindre innehåll av järn och nickel. Alla andra kända meteoriter är högst ett par tusen år gamla, så skillnaden i den kemiska sammansättningen tyder på att typen av meteorer som träffar jorden förändras.