Döende stjärna får nytt liv

Första observationen av en stjärnas kortvariga återfödelse

1 september 2009

Vanligtvis genomgår stjärnor sin utveckling väldigt långsamt. Det tar flera miljarder år från födelse till död. När en del av stjärnorna närmar sig slutet av sin livscykel, sker emellertid plötsligt något. Nyligen har astronomerna genom att studera en stjärna vid namn Sakurais Object fått en unik inblick i en stjärnas korta, men synnerligen dramatiska, dödskamp. Från att vara en kall, nästan utbränd, så kallad vit dvärgstjärna stor som jorden växte stjärnan på bara några år till gigantiska dimensioner – omkring hundra gånger solens storlek. Stjärnor får sin energi från förbränning av väte och helium. När stjärnan är nära att dö, stöts hela det yttersta skalet av och bildar en så kallad nebulosa. De inre delarna av stjärnan drar sig däremot samman och blir till en kompakt och ljussvag vit dvärg. I sådana stjärnor pågår normalt inga kärnprocesser. En del stjärnor upplever emellertid en kort uppblomstring. När stjärnans inre drar sig samman, stiger temperaturen, och det kan i en del fall framkalla en kortvarig men synnerligen kraftfull urladdning av helium. De återuppstartade kärnprocesserna frigör energi, och stjärnan växer blixtsnabbt, samtidigt som den kyls ned. Resultatet är att stjärnan återföds som en enorm stjärna med en radie som är hela 10000 gånger större än den var tidigare. Renässansen är dock kortvarig. Stjärnan lever bara i mellan tio och tusen år som en pånyttfödd bjässe. Därefter vittnar bara en vit dvärg och ännu en nebulosa om stjärnans kortvariga återfödsel.

Läs mer om hur stjärnor uppstår.