Det vimlar av superjordar

Nya observationer avslöjar hela 45 jordliknande planeter i Vintergatan.

1 september 2009

Astronomer vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile har upptäckt en hel trio av så kallade superjordar, små planeter, som kretsar runt en solliknande stjärna 42 ljusår bort i den sydliga stjärnbilden Guldfisken och Staffliet. Planeterna har en massa på mellan 4 och 9 gånger jordens och en omloppstid runt sin stjärna på 4–20 dagar. Det avslöjades genom fem års observationer, då planeternas gravitation får stjärnan att gunga en aning. Det är mycket små rörelser på endast ett par meter i sekunden, men de iakttogs med det extremt känsliga HARPS-instrumentet på La Sillas 3,6 stora teleskop. Trion är endast en del av den imponerande skörd av nya små exoplaneter, som antingen är stenplaneter som jorden eller isplaneter som Saturnus. Tack vare HARPS har astronomerna upptäckt sammanlagt 45 planeter med en massa på mindre än 30 gånger jordens massa och med en omloppstid runt stjärnan på mindre än 50 dagar. Även om de allra flesta av de 270 exoplaneter som hittills har upptäckts är gasgiganter som Jupiter, uppskattar forskargruppen att superjordar sannolikt är hela tre gånger så vanligt förkommande i Vintergatan som gasgiganter. Förhoppningen är nu att man skall lyckas upptäcka en jordliknande planet, medan den passerar in framför sin stjärna direkt i siktlinjen från jorden. En sådan transit kommer att dämpa ljuset från stjärnan under planetens passage. Lyckas man observera en superjords transit, kommer astronomerna att få en mängd information om planeten, till exempel dess radie, massa, inre uppbyggnad och atmosfärkemi.