Det regnar diamanter på Uranus och Neptunus

Nu har forskarna återskapat förhållandena i atmosfärerna på planeterna Uranus och Neptunus i ett laboratorium. De har kommit fram till att det förmodligen regnar diamanter på de båda stora gasplaneterna. De består till största delen av väte och helium, men det finns även ansenliga mängder av metan i deras atmosfär. Genom att i en särskild behållare utsätta metan för ett tryck på över 100000 atmosfärer och en temperatur på över 3000 grader lyckades forskarlaget göra metanet flytande. När forskarna sedan belyste den glasklara vätskan med en laser, bildades en mängd små svarta partiklar. Det var kolet i metanet som hade förvandlats till diamanter. Enligt forskarna faller diamanter som regndroppar ner mot planetens centrum.