Det dammar överallt i rymden

Astronomerna har länge trott att supernovor förser den omgivande rymden med stora mängder stoft, men det har först nu på allvar bekräftats. Bilder från rymdteleskopet Spitzers infrarödkamera visar nu att det till exempel i Cassiopeia A, som är resterna av en supernova, finns så mycket stoft att det skulle räcka till att bilda mer än 10000 planeter som jorden. Upptäckten betecknas av NASA:s forskare som ”den rykande pistolen”, som bevisar att supernovor försåg det mycket unga universum med färskt stoft, vilket ingen direkt har kunnat visa före Spitzers observationer. Spitzer har dessutom avslöjat att omgivningen runt ett massivt svart hål åtta miljarder ljusår härifrån också innehåller stora mängder stoft. Stoft är med andra ord utbrett i universum.