Big Bang 2014/14

Forskare ser tillbaka till big bang

Big bang: Tack vare ett iskallt teleskop kan forskarna följa universums födsel

1 september 2014 av Erik Wied

Precis efter universums uppkomst i big bang utvidgades allt med ljusets hastighet - ja, till och med snabbare än ljuset. Under de första bråkdelarna av en sekund genomgick universum en fas där det blåstes upp med en sådan hastighet att inte ens ljuset hann med.

Big bang efterlämnade spår

Det är en teori som forskarna har haft under många år, men det är först nu som de har lyckats bevisa teorin för första gången. Den extrema utvidgningen lämnade spår efter sig som fortfarande går att se i dag. Avtrycken finns i den kosmiska bakgrundsstrålningen som når oss från alla delar av universum.

Orsaken till avtrycken är den extrema utvidgningen. När all massa i universum accelererade med en sådan kraft, som varken funnits tidigare eller senare, skapade det så kallade gravitationsvågor som rullade genom det nyfödda universumet. Gravitationsvågorna fick det tidiga universumet att ändra form många gånger, och dessa ändringar polariserade strålningen som svängde i olika riktningar. Strålningen existerar i dag som kosmisk bakgrundsstrålning och nu har den kunnat observerats via ett teleskop på Antarktis.

Albert Einstein förutspådde gravitationsvågor efter big bang

Tack vare upptäckten kan forskarna nu se ända tillbaka till universums tidigaste ögonblick. Samtidigt är upptäckten det första direkta beviset på gravitationsvågorna som förutspåddes teoretiskt av Albert Einstein redan 1916. Än en gång har Einstein visat sig ha rätt.

Läs mer om universums uppkomst i Illustrerad Vetenskap nummer 14.

Se hur vårt tidiga universum pulserar här (öppnas i nytt fönster):

TILLÄGG

Damm kan förvirra signal

Sedan den första publiceringen av denna artikels resultat i mars har andra forskare ifrågasatt dem.

Senast har en internationell forskargrupp hävdat att signalerna från den kosmiska bakgrundsstrålningen, som man menar kommer från universums födelse, kan vara påverkade av damm i vår egen galax Vintergatan.

Signalerna är extremt svaga så även små påverkningar kan göra dem svåra att tyda. Och forskargruppen menar att man inte tagit tillräcklig hänsyn till möjliga störningar, speciellt från damm.

Senare på året väntas nya mätresultat från det rymdbaserade Planck-teleskopet som möjligtvis skulle kunna klargöra om signalerna kommer från universums allra tidigaste ögonblick eller inte.