Astronomer observerar jättelikt strålningsutbrott

1 september 2009

Inget mindre än det kraftigaste utbrott av gamma- och röntgenstrålning som någonsin registrerats från ett objekt utanför solsystemet har precis observerats. Energiutbrottet kommer från SGR 1806-20, en så kallad magnetar, som befinner sig 50000 ljusår från jorden i riktning mot stjärnbilden Skytten. En magnetar är en neutronstjärna med ett extra kraftigt magnetfält, som är tusen gånger så kraftigt som en normal neutronstjärnas, det vill säga en miljon miljarder gånger starkare än jordens fält. Det betyder att magnetaren under de 0,2 sekunder som utbrottet varade sände ut lika mycket energi som solen alstrar på 250000 år. Endast solen och några få kometer har kunnat ge jorden samma dos total energi, som i ultrakorta utbrott var dubbelt så stor som energin från fullmånens sken. Energiurladdningen beror förmodligen på magnetarens kraftiga magnetfält, som bygger upp stora spänningar i neutronstjärnans inre. Spänningarna utlöser ”stjärnskalv”, som får dess yta att brista och avge den intensiva strålningen. Fenomenet är kanske identiskt med de gåtfulla gammablixtar som observeras från galaxer mycket längre ut i universum.