Astronomer hittar purung planet

Det är kanske endast 1600 år sedan som en ny planet bildades i den avlägsna stjärnkonstellationen Tjuren, menar astronomer vid University of St Andrews i Skottland. För astronomerna är 1600 år ungefär som en nanosekund. Den yngsta planet som astronomerna hittills har känt till är tio miljoner år gammal, vilket också är en mycket låg ålder för en planet. Fyndet kretsar runt stjärnan HL Tau, som ligger 520 ljusår från jorden och inte är äldre än 100000 år. Den purunga planeten består i dag av stoft och gas och påminner lite om Jupiter – den är dock 14 gånger större. Då stjärnan bara är 100000 år gammal, vet astronomerna med säkerhet att planeten inte kan vara äldre. Forskarna uppskattar att det kan ha varit en annan stjärnas passage som skapade den nya planeten för 1600 år sedan.