Astronomer hittar enorm stjärnfabrik

Galaktisk lins förstorar okänt hörn av universum

1 september 2009

Astronomer har hittat en stjärnfabrik, som är över en miljon gånger så stor som den välkända, ljusstarka Orionnebulosan i vår egen vintergata. Den nya galaxen ligger tolv miljarder ljusår bort, vilket egentligen är långt utanför våra teleskops räckvidd. Normalt ser de största teleskopen endast 5–6 miljarder ljusår, men i det här fallet har naturen hjälpt till. Ljuset från den avlägsna galaxen har nämligen böjts av och koncentrerats av tyngdkraften från en galaxhop endast fem miljarder ljusår därifrån. På så sätt har galaxhopen fungerat som en så kallad gravitationslins, som har gett en ovanlig inblick i vad som sker vid universums yttersta gränser. Astronomerna har funnit en stor mängd superheta och tunga stjärnor, som vi inte känner till från mer närbelägna stjärnfabriker. Flera av stjärnorna är 80000 grader heta, vilket är mer än dubbelt så varmt som i Vintergatans hetaste stjärnor. Dessutom är de heta stjärnorna väldigt tunga med en massa på uppemot 100 gånger solens. Förklaringen är att vi här ser ett ungt universum, som det såg ut endast två miljarder år efter Big Bang, då förhållandena gynnade bildandet av supertunga stjärnor.