Astronomer finner tecken på en tionde planet

Pluto är kanske inte den yttersta planeten i vårt solsystem. Nu har två grupper astronomer från England och USA hittat tecken på att det finns en tionde planet 800 gånger längre ut. I utkanten av solsystemet finns ett moln av is- och stenbumlingar: Oortmolnet. Passerande stjärnors tyngdkraft kan slunga kometer från Oortmolnet ur bana och in mot solen. Genom att studera en sådan vilsekommen komets bana kan man beräkna hur den ändrade sin ursprungliga bana. Nya kalkyler tyder på att en del av kometerna slungades bort av väldigt stora himlakroppar – möjligen en planet, som kretsar runt solen på ett avstånd av cirka ett halvt ljusår. Finns planeten, kommer vi nog inte att kunna se den förrän med Hubbleteleskopets efterföljare.