Astrofysiker letar efter neutriner i Antarktis

En av de bästa platserna i världen för att leta efter signaler från kosmiska neutriner är den ostörda ismanteln på Antarktis. Här skall detektorn Antarctic Impulsive Transient Antenna, ANITA, under 2007 utföra en vetenskaplig flygning på 40 kilometers höjd för att leta efter signaler från kollisioner mellan kosmiska neutriner och atomer i isen. Medan astrofysikerna hittat massor av neutriner från solen, har de först nu börjat fånga kosmiska neutriner. De små, neutrala och nästan masslösa motsvarigheterna till elektroner från yttre rymden kan avslöja nya fakta om dramatiska och energirika fenomen i universum, såsom supernovor, aktiva galaxkärnor och kanske till och med Big Bang. Det är ANITA:s första vetenskapliga expedition.