Är färgerna på rymdbilder äkta?

Bilder av stjärnorna tagna med de senaste teleskopen visar ofta otroliga färger. Är dessa färger äkta, eller har de lagts på efteråt?

Många av de färgstrålande astronomiska bilder, som tas av dagens högteknologiska teleskop är äkta färgbilder. Det innebär att de är kombinationer av flera bilder, tagna med olika färgfilter – precis som en traditionell färgfilm. Ju fler färger (det vill säga lager eller filter), desto högre kvalitet kan man uppnå mätt i förhållande till i hur hög grad den färdiga bilden återger originalmotivets färger. Trots det kommer man aldrig att se samma färger om man själv betraktar stjärnhimlen genom ett teleskop. Genom att använda den fotografiska tekniken i samband med ett teleskop uppnår man nämligen en stor fördel i avseende på den mängd ljus, som kan ingå i bilden. Det mänskliga ögat har en överraskande kort ”exponeringstid”, omkring 0,05 sekund, och bara den blygsamma öppning som utgörs av vår pupill. Ett astronomiskt teleskop kan däremot exponera nästan obegränsat länge, och dess öppning är tusentals eller miljontals gånger större än ögats. Därför kan man med teknikens hjälp registrera färger som finns där, men som i praktiken är osynliga för det mänskliga ögat. Dessutom sker direkta observationer av naturliga skäl alltid i mörker. Därför måste vårt öga förlita sig på sitt mörkerseende (baserat på de mottagare i ögat som kallas stavar) och kommer inte att kunna utnyttja det färgseende som är kopplat till de så kallade tapparna. Trots att de vackra bilderna mycket väl kan vara äkta, skall det nämnas att det också finns många astronomiska fotografier, vars färger är konstgjorda och bara lagts på för att framhäva bestämda detaljer – eller helt enkelt för att åstadkomma maximal visuell effekt.