Amatörer avslöjar rekordlång svans

1 september 2009

Kometen Hyakutake, som i stort sett inte är mer än ett smutsigt isberg med några kilometers storlek, har satt ett nytt rekord. Kometen har den längsta svans som någonsin uppmätts, 570 miljoner kilometer. Då Hyakutake under ett par månader 1996 syntes på himlen, ansåg vissa amatörastronomer att svansen sträckte sig över större delen av himlen. Detta avvisades dock av fackastronomerna. Nyligen analyserade man dock gamla fakta från rymdsonden Ulysses, som kretsar runt solen. Mätningar från den 1 maj 1996 visade att magnetfältet plötsligt ändrade riktning, och att solvinden blev ytterst intensiv under ett par timmar. Ingen reagerade direkt på fenomenet, men så kom två engelska astronomer att tänka på att mätningarna kunde tyda på att Ulysses flugit genom en kometsvans. Den enda komet som kunde komma i fråga var Hyakutake, 570 miljoner kilometer bort. Man började räkna på det, och beräkningarna stämde med att Ulysses under loppet av ett par timmar faktiskt hade passerat kometsvansen. Ulysses hade inte kunnat observera svansen, men de känsliga instrumenten registrerade den.