9 ljud från en annan värld

De människotillverkade rymdsonderna som far genom världsrymden har inspelningsutrustning. Och en del inspelningar är fantastiska.

17 mars 2016 av Babak Arvanaghi

3. Huygens landar på Titan

Landningsfarkosten Huygens landade 2005 på Saturnus största måne, Titan, och Huygens är den människotillverkade farkost som har landat längst bort från jorden.

Ljuden har skapats genom att transformera sondens radar eko till hörbara ljud. Inspelningarna kommer från när sonden närmade sig ytan för att göra sig redo för landning.

4. Blåst på Titan

Huygens-landaren var utrustad med mikrofoner som kunde spela in ljud – och lyckligtvis har månen Titan en atmosfär.

Inspelningen är av det ljud du skulle ha hört på vägen genom Titans atmosfär om du hade varit ombord på Huygens.

5. Philae landar på 67P

På kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko har atmosfären försvunnit och därmed finns det heller inga ljud.

I stället har ljudet skapats utifrån de data, som landningsmodulen Philaes rörelsesensorer skickade till jorden när den landade på den badanksformade kometen.

6. Den sjungande kometen

Philae är också utrustad med en magnetometer och de magnetiska mätningarna från 67P/Tjurjumov-Gerasimenko har ESA transformerat om till ljud.

För att ljuden ska bli hörbara för människor var forskarna tvungna att spela upp mätningarna 10?000 gånger snabbare än den ursprungliga inspelningen.

7. Åskväder på Jupiter

År 1979 tog de två Voyager-sonderna vägen förbi Jupiter och skickade bland annat de första närbilderna av gasplaneten till jorden.

Sonderna spelade också in ljud från en av de många gigantiska stormarna, som konstant uppstår på solsystemets största planet. Här kan du höra ett åskväder.

8. Interstellär tsunami

Som den första – och hittills enda – sonden lämnade Voyager 1 vårt solsystem 2012 och begav sig ut i rymden mellan stjärnorna.

Våldsamma utbrott på solen skickar ut plasma ur solsystemet, och ljuden uppstår när den avstötta plasman kommer i karambolage med annan interstellär plasma – populärt kallade interstellära tsunamier.

9. En hälsning till utomjordingar

Voyager 1 är det människotillverkade objekt som befinner sig längst bort från jorden och därmed har störst chans att stöta på främmande livsformer.

Med ombord på sonden finns en lp med olika instruktioner. Bland annat en karta till var jorden befinner sig i universum. Ljudspåret innehåller välkomsthälsningar på ett stort antal olika språk.