16 vetenskapliga finurligheter

Vi kommer från stjärnorna, livet startade i rumpan och gonorré är den starkaste organismen. Vetenskapens värld innehåller ett otal märkliga fakta – och vi har samlat några av de märkligaste och mest finurliga här.

2 november 2015 av Babak Arvanaghi

Om du lägger ihop alla hela positiva tal från 1 till oändligheten, får du till slut -1/12. Flera matematiker har lagt fram bevis för påståendet och talet används faktiskt i fysiska sammanhang.

6. Solen är – nästan – allt

Stjärnan som är centrum i vårt solsystem utgör också majoriteten massa i solsystemet. Så mycket som 99,8 procent av massan befinner sig i solen. Det vill säga att om alla planeter, asteroider, kometer och så vidare i vårt solsystem lades ihop skulle solen fortfarande vara knappt 500 gånger större.

7. Livet började i rumpan

När celler delar sig och blir människor är det inte munnen som skapas först. Det är anus. Av samma orsak tillhör vi ordningen deuterostomer, som grovt översatt betyder "andra munnen".

8. Muskulösa snablar

En människa har omkring 650 muskler – anatomiforskarna är inte helt eniga om det exakta antalet. Det kan dock inte jämföras med elefantens snabel. Det långa organet består av cirka 40?000 muskler.

9. Solens bränsle tar slut

Om cirka fem miljarder år tar solens bränsle, väte, slut. Därefter kommer den att utvecklas till en så kallad röd jätte och växa sig stor nog att "äta upp" jorden.

10. Egyptier och mammutar levde samtidigt…

… men de träffade inte på varandra. För 7?700 år sedan dog de sista mammutarna i Alaska. Samtidigt slog de första egyptierna sig ned i norra Afrika. Men det dröjde ett par årtusenden innan egyptierna började bygga pyramider.

11. Miljarder av sekunder

En miljon sekunder från och med nu är om elva dagar. En miljard sekunder från och med nu är om 31 år. Helt exakt är en miljon sekunder 11 dagar, 13 timmar, 45 minuter och 20 sekunder. En miljard sekunder är 31,71 år.

12. Undvik isbjörnslever

Den är inte giftig, men ändå kan vi människor dö av att äta en isbjörnslever. Organet är så rikt på A-vitamin att vi riskerar att bli förgiftade och i värsta fall dö. I små mängder hjälper vitaminet oss att växa, stärker immunsystemet och förstärker synen.

13. Hjärnan uppfattar allt

Varje sekund registrerar hjärnan data som motsvarar 11 miljoner bits. Men bara 40 av dem tas in på medveten nivå.

14. Hål genom jorden

Om du borrade ett hål rakt genom jorden skulle det komma ut någonstans kring Nya Zeeland. Om vi hoppade ned i hålet, skulle det ta oss 42 minuter och 12 sekunder att komma till andra änden.

15. Saliv är starkare än morfin

Vår saliv innehåller ett ytterst potent smärtstillande medel. Ämnet, som heter opiorphin, är sex gånger starkare än morfin. Det finns dock bara i små doser i vår saliv.

16. Gonorré är den starkaste organismen

I förhållande till sin vikt är den bakterie som orsaker gonorré, gonokocken, den starkaste av alla organismer. Bakterien kan dra 100?000 gånger sin egen kroppsvikt. Det motsvarar ungefär att en man på 80 kilo skulle klara att dra Eiffeltornet efter sig.