Varför är det lättast att hålla balansen på en cykel i fart?

Det är svårt att hålla balansen på en stillastående cykel, men lätt när den har fart. Varför?

1 september 2009

På en cykel som inte är i rörelse har man bara en möjlighet att korrigera obalans, nämligen genom att göra små rörelser med kroppen. När cykeln välter över på den ena sidan, måste man fort göra en rörelse för att få tyngdpunkten att ligga i linje mellan fram- och bakhjulet. Den här linjen är smal, och därför är det lätt att man trillar. Cyklar man däremot, håller man balansen med hjälp av små vridningar på styret. Dessa leder till friktionskrafter från marken under framhjulet. Dessa krafter, som går tvärs emot rörelseriktningen, räcker för att räta upp cykeln. Det är lätt gjort, men det kräver givetvis erfarenhet. Kör man fort tillkommer en gyroverkan i det roterande hjulet. Ett snabbt roterande hjul har en ganska stel axel, som gör motstånd mot förändringar i axelriktningen. Kör man motorcykel, gör gyroeffekten att motorcykeln går stadigt utan att man behöver vrida på styret, när farten överstiger cirka 30 kilometer i timmen.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: