DeepFlight Challenger

Äventyrare vill nå bottnen i världens hav

Richard Branson vill dyka ned i världens fem mest otillgängliga djuphavsgravar i en specialubåt.

15 augusti 2011

Miljardären och mannen bakom Virginkonglomeratet, Richard Branson, är känd för att spendera en hel del pengar på äventyr på land, på vattnet, i luften och i rymden. Nu vill han utforska världens djupaste hav i en ubåt för en person.

Bransons specialkonstruerade ubåt ”DeepFlight Challenger” skall besöka de fem mest otillgängliga djuphavsgravarna i världens oceaner. På vägen skall en videokamera dokumentera hur ekosystemen förändras, när ubåten kommer djupare ned. Den första expeditionen avgår senare i år elva kilometer ned till bottnen av världens djupaste grav, Marianergraven i Stilla havet. Här låter Richard Branson partnern Chris Welsh vara pilot, medan Branson själv skall styra ubåten på de andra färderna.

Ubåt skall utforska bottnen

Endast en gång tidigare har en bemannad farkost tagit sig ända ned till Marianergravens botten. Det var 1960, då två män sänktes ned i en särskild ubåt, en så kallad batyskaf. Den nya ubåten skall inte bara ned och upp igen utan även utforska omgivningarna på en tio kilometer lång sträcka längs bottnen av graven.

Vid sidan av den bemannande ubåten skall en rad fjärrstyrda robotar samla in prover för att bland annat ta reda på vilka mikroorganismer som lever på havsbottnen. Sammanlagt sju forskare från olika institutioner är knutna till projektet.

Senare står Puerto Ricograven, Atlantens enda djuphavsgrav, på tur. Där skall Branson ta sig mer än åtta kilometer ned i djupet. Sedan följer de djupaste gravarna i Arktiska oceanen, Södra ishavet och Indiska oceanen.

Richard Branson in DeepFlight Challenger

Den 3,6 ton tunga ”DeepFlight Challenger” har ett skrov av kolfiber och titan och en kupol av kvartsglas, så att båtstyraren har bra utsikt. De starka materialen gör att ubåten håller för det enorma trycket av 1100 kilo per kvadratcentimeter vid havets botten. Den kan hålla sig i u-läge i 24 timmar i sträck och förflytta sig med 5,5 kilometer i timmen.

Fartyget är konstruerat så att det automatiskt stiger upp till ytan, om det inte konstant rör sig framåt. Det dyker i en vinkel på upp till 45 grader och kan ta sig 100 meter längre ned per minut. En 38 meter lång katamaran skall ta ubåten till destinationerna.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: