Rocketman

Ny teknik skall få dig att lyfta

Drömmen om att flyga är lika gammal som mänskligheten. I sekler har vi experimenterat med halsbrytande uthopp och hemmabyggda vingar av trä och siden. I dag kan avancerade ”jetpacks” och ”wingsuits” föra oss närmare ett förverkligande av den ultimata drömmen. Och i framtiden? Enligt experter kommer avancerad batteriteknik och nya, personliga flygplan inom kort att äntligen kunna göra oss fria som fågeln.

12 januari 2011

Den amerikanska flygplanstillverkaren Bell Aerosystems visade 1961 upp en specialkonstruerad ryggsäck med inbyggt raketsystem. Det så kallade Bell Rocket Belt skulle långt om länge demonstreras på en gräsplan utanför USA:s försvarsdepartement.

Runt Pentagons gräsplan stod 3000 anställda vid departementet och tittade mot försökspersonen Hal Graham, som var på väg över gräset med sin vita hjälm under armen. Han gick bort till ett litet bord på planen.

På bordet stod den avancerade ryggsäcken med två tankar innehållande koncentrerad väteperoxid och en med kväve under högt tryck. Han drog de polstrade stropparna över axlarna. En tekniker hjälpte honom att efterspänna några stroppar på bröstet och remmen under den vita hjälmen. Så tog Graham på sig ett par motorglasögon och gick ut mitt på gräsplanen, tog tag om jetpackens två handtag, vred på gashandtaget och steg snabbt och bullrande till väders.

Femtio års arbete bär frukt

Från slutet av 1950-talet och in på 1960-talet investerade det amerikanska försvaret miljontals dollar i utvecklingen av Bell Rocket Belt. Då Hal Graham 1961 spände på sig raketbältet och steg till väders över gräsplanen framför publiken utanför försvarsdepartementets byggnad, var det inte bara en höjdpunkt i utvecklingen av raketbältet utan även en höjdpunkt i en flera hundra år lång historia om människans försök att flyga.

Redan i början av 1000-talet experimenterade de första våghalsarna med hemmabyggda vingar av trä och uthopp från höga byggnader – utan framgång och med en hel del brutna ben. Sedermera började man experimentera med helikopterryggsäckar och mer avancerade vingar gjorda av siden.

I dag lever drömmen om att flyga on-demand (när man har behov av det) fortfarande, och enligt flera experter är den närmare att bli verklighet än någonsin tidigare: ”Med dagens batteriteknik och elektriska motorer är femtio års arbete omsider på väg att lyckas”, säger Brien Seeley, chef för den amerikanska flygtestagenturen Comparative Aircraft Flight Efficiency (CAFE).

Rymdfartsingenjören Mark Moore vid NASA:s Langely Research Center håller med:

”On-demandluftfart är möjlig att realisera med en fokuserad forskningsstrategi”, skriver han i en rapport, som nyligen lades fram vid en konferens anordnad av American Institute of Aeronautics and Astronautics. Enligt Mark Moore kan utvecklingen av on-demandluftfart i grunden helt förändra samhället under 2000-talet ”på samma sätt som civil luftfart har förändrat 1900-talet”.

Perspektiv

Vardagen får vingar

Flyg till jobbet. Flyg till fotbollen. Flyg till affären för att handla. Det kan enligt rymdfartsingenjören Mark Moore vid NASA:s Langley Research Center bli verklighet en gång i framtiden. Moore lade nyligen fram rapporten ”Aviation Frontiers: On-Demand Aircraft” vid en konferens anordnad av American Institute of Aeronautics and Astronautics. I rapporten beskriver han fem krav, som måste uppfyllas för att så kallad on-demandflygning skall få samma utbredning som on-demandtransport på land (bilen).

Användarvänlighet: Skall vara lika lätt att manövrera som en bil.

Säkerhet: Skall vara lika säker som dagens lufttrafik.

Miljövänlighet: Skall använda ren, förnybar energi.

Miljön: Skall klara buller­bestämmelsernas krav.

Pris: Skall var

Tema

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: