Kiinie Gibson at the Olympics, 1984

Lunnefågel från NASA flyger på el

12 januari 2011 av Otto Lerche

Mark Moore har med hjälp av forskare vid bland annat Massachusetts Institute of Technology och National Institute of Aerospace utvecklat ett koncept till ett ultrakompakt flygplan för en person.

Flygplanet Puffin (engelska för lunnefågel) är ännu bara ett koncept, men både Brien Seeley från den amerikanska flygtestagenturen CAFE och Mark Moore vid NASA har stora förväntningar för framtiden på denna typ av flygplan, inte minst för att det flyger på batterier.

Batterier kan förändra flygplanen

”Batteriteknik har potential att förändra luftfartsindustrin markant. Tittar man in i framtiden, har tekniken möjlighet att förändra flygplanen och skapa nya marknader”, skriver han. Mark Moore förklarar i rapporten ”NASA Puffin Electric Tail-sitter VTOL Concept” att elektriska motorer är nästan 100 procent skalbara och på så sätt lätta att bygga in i och anpassa till exempelvis mindre flygplan. Det ger en rad fördelar i förhållande till jetpacken och andra beprövade tekniker: mindre buller, mindre luftförorening, färre vibrationer och mindre värme från motorn.

”Det enda problemet med elektriska motorer är den nuvarande batteritekniken, men den förväntas med de nuvarande investeringarna bli tre gånger bättre under de kommande fem till tio åren”, bedömer Mark Moore.

Han jämför utvecklingen av personliga flygmaskiner med utvecklingen av persondatorn. Utbredningen av datorer och utvecklingen av Internet har de senaste 30 åren gjort det möjligt att flytta data över stora avstånd på bara några sekunder. På samma sätt kommer små personliga flygmaskiner att göra det möjligt att förflytta personer över stora avstånd på kort tid.

”On-demand kan utvidgas från digital information till fysiska objekt (personer och varor) och ge samma grad av frihet att röra sig när som helst, var som helst och på vilket sätt som helst med hastigheter som bara är möjliga i luften”, förutser Mark Moore. NASA:s enpersons lunnefågel är bara ett exempel på en flygande framtid.

Jetpacks och flygmotorcyklar

I USA planerar ett företag att lansera en flygande motorcykel år 2011. På ett annat ställe i USA är en våghals i färd med att bygga en landningsbana för människor, så att han kan kasta sig ut från en helikopter i en särskild dräkt med vingar och landa oskadd, och i Nya Zeeland presenterade ett företag tidigare i år en av de första jetpacks för privat bruk.

”Drömmen om att flyga med en jetpack har existerat i mer än 80 år. Det skulle vara fantastiskt för många av oss att kunna lyfta från stående position och fritt flyga runt hundra meter över jorden”, säger Dick Knapinski vid Experimental Aircraft Association.

Enligt Dick Knapinski finns det trots batteriteknikens lovande perspektiv fortfarande en rad utmaningar förknippade med utvecklingen, såsom säkerhet, lagstiftning och efterfrågan. Dessa problem måste lösas för att göra jetpacken intressant för en bredare publik.

Miljoner i stöd utan genombrott

När de tekniska problemen är lösta, måste man ta ställning till regleringen av området. Skall piloterna ha körkort? Är det en flygmaskin eller en form av transportmedel i samma kategori som till exempel en Segway? Jetpacks har genom historien tagit emot miljoner i forskningsstöd men aldrig fått något militärt eller kommersiellt genombrott. De har varit med i öppningsceremonin vid de olympiska spelen 1984 och i rymden, där astronauter har kunnat använda dem när de arbetar i vakuum. På grund av de korta flygtiderna och den stora säkerhetsrisken har jetpacken dock aldrig blivit någon framgång. Brien Seeley vid CAFE ger inte mycket för resultatet av de senaste femtio årens utvecklingsarbete på området:

”Jetpacks är farliga och bullrar för mycket”.

Det skall ett nyzeeländskt företag nu ändra på. Jetpacken från Martin Aircraft Company har en flygtid på omkring 30 minuter och kan på full tank med en hastighet av omkring 100 kilometer i timmen transportera en person 50 kilometer. Enligt tillverkaren är den säkrare än sina föregångare.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: