Hur mycket säkrare är det att flyga än att köra bil?

Man hör ofta att det är mycket säkrare att flyga än att till exempel köra bil, men hur mycket säkrare är det, och hur räknar men egentligen ut det?

1 september 2009

Mellan 1987 och 1996 miste 7484 människor livet vid flygplanskrascher över hela världen. Under samma period omkom cirka en halv miljon människor i trafikolyckor enbart i USA. Av dessa siffror är det många som har försökt göra jämförelser mellan flyg och bil för att dokumentera säkerheten i luften. Det gör det hela lättare att förstå, men statistiskt sett är det en jämförelse som många experter menar att man inte kan göra. Bilen och flyget är helt enkelt för olika för att jämföras. Flygplanen täcker till exempel långt större avstånd och transporterar fler passagerare per resa än bilar. I gengäld finns det färre av dem. Flyget skiljer sig även från bilen genom att en del faser av resan är mer riskabla än andra. Runt 55 procent av alla flygolyckor sker under landningen och 30 procent vid starten. När man flyger lågt och långsamt, blir situationen nämligen fortare kritisk, om till exempel en motor stannar. Statistiker rangordnar varje flygplanstyp efter säkerhet. Concordolyckan förra året visar dock hur vanskligt detta är. Före kraschen var Concorde den säkraste flygplanstypen, men efter kraschen hamnade den sist på listan. Denna enda olycka påverkar statistiken mer på grund av det ringa antalet Concorder, och av att de är i luften relativt få timmar.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: