Fly vejrforhold

Vilket väder kan få flygplatsen att stänga?

Hur stark vind krävs för att en flygplats ska stängas och planen tvingas kvar på marken?

19 december 2016

Flygplatser stänger om vädret utgör ett hot mot flygplan och passagerare.

Eftersom start och landning är de farligaste momenten under en flygning är kraven på förhållandena mycket stränga.

Många sorters väder kan stänga en flygplats: Snö på startbanorna, dimma som gör sikten dålig eller underkylt regn som påverkar flygplanets luftvärdighet genom att bilda is till exempel på vingarna.

Vind är en fördel när det gäller flygning

Vind är däremot sällan något problem utan snarare en fördel.

Planen behöver kortare startbana om de kan lyfta i motvind, eftersom vinden hjälper till att lyfta planet.

>>Döda väntetiden på resan med två nummer av vår tidning för 69:50

En slags vind skiljer sig dock ur mängden: De så kallade microbursts, som både piloter och flygledare är mycket uppmärksamma på.

En microburst är ett område i atmosfären där vinden blåser nedåt.

Åskoväder är ett hot

Vanligtvis uppstår det nära åskmoln, där det kraftiga och kalla regnet kyler ned luften i ett område under molnet.

Kall luft är tyngre än varm luft och sjunker därför mot marken.

I extrema fall kan den lodräta vindhastigheten närma sig 250 kilometer i timmen vilket pressar ett plan mot marken.

Microbursts kan vara svåra att förutsäga, och man är extra uppmärksam vid åskoväder.

Åskvind är pilotens mardröm

Microbursts är kraftiga vindar som kan uppstå i samband med åskoväder.

Vindarna lurar piloten och trycker planet mot marken.

|

1) Planet passerar ett åskoväder under inflygningen.

2) Uppåtgående vindar lyfter planet. Piloten styr planet nedåt för att kompensera för detta.

3) Nedåtvind pressar det redan dykande planet snabbare nedåt.

4) Medvind minskar vingarnas lyftkraft - och planet störtar.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: