© GETTY IMAGES

Varför finns det inte gps i svarta lådan?

2014 försvann Malaysia Airlines Flight 370 spårlöst och har aldrig återfunnits. Men borde stora passagerarflygplan inte vara utrustade med en gps-sändare?

28 november 2017 av Redaktionen

Försvunna flygplan hör till sällsyntheterna men Malaysia Airlines Flight 370, som försvann i Indiska oceanen 2014, satte fokus på de svarta lådorna som flygplanens orange “flight recorders" ofta kallas.

För att en flight recorder ska kunna lokaliseras i havet är den utrustad med en akustisk sändare som aktiveras av vatten och sänder ut en ljudsignal en gång i sekunden i 30 dagar, tills batteriet tar slut.

Den akustiska sändaren har valts för att radiosignaler och gps blockeras under vatten, och de skulle därför inte ha varit till någon hjälp i fallet med Flight 370.

Nu är emellertid flygplanstillverkaren Airbus på gång med en ny typ av svart låda, som skjuts ut om planet störtar och som kan flyta på havsytan. Flygplanen kommer fortfarande att ha en Cockpit Voice and Data Recorder i nosen, och den spelar också in piloternas samtal i cockpit. 

Därmed får räddningsinsatserna två upplagor av kommunikationen från flygplanet och piloterna att utgå ifrån.

Om du gillar teknik så kan du läsa mer i Illustrerad Vetenskap.

Ny svart låda kan flyta

Från 2019 utrustas Airbusplan med en ny typ av svart låda som lösgörs om planet störtar. Lådan flyter på vatten.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: