NB_week 35_Kevlar

Transportflygplan iklätt skottsäker väst

Den humanitära insatsen i Irak trappades upp den här veckan. Flygplanen som ska transportera nödhjälp skyddas av plast som är fem gånger starkare än stål.

28 augusti 2014 av Carsten Nymann

Skottsäkra västar bärs inte längre bara av soldater och poliser utan även av flygplan.

När stora och ofta långsamma transportflygplan ska frakta nödhjälp till krigszoner som i Irak kläs flygplanskroppen i Kevlar, som är fem gånger starkare än stål och bland annat skyddar mot beskjutning.

Uppfunnet av ett misstag

Det konstgjorda materialet uppfanns redan 1965 och används i dag till allt från cykeldäck till de nämnda skottsäkra västarna.

Ursprungligen uppfanns Kevlar av den polsk-amerikanska kemisten Stephanie Kwolek, som satt med uppgiften att utveckla en ny typ av lättviktsdäck till bilar.

Lösningen som hon i första omgången fick producerad i laboratoriet liknade dock inget som kunde användas i däcktillverkning.

Faktiskt var Kwoleks polymer nära att hällas ut när hon övertalade en tekniker att ändå testa dess egenskaper. Resten är historia.

Kevlar är vävda fibrer

Kevlar framställs kemiskt genom att sammankoppla kedjor av molekyler - vilket vill säga att det är en så kallad polymer.

Orsaken till att Kevlar är så starkt är att dess molekyler naturligt lägger sig i långa raka linjer samtidigt som det framställs i fibrer som kan vävas in i varandra.

Utöver att vara starkt är Kevlar också mycket lätt, det kan inte smälta och en Kevlar-tråd kan dra åtta gånger så mycket vikt som en ståltråd.