solcellsflygplan, flygplan, solceller, kolfiber

Soldrivet flygplan ska ut på djärv jordenruntresa

Det ultralätta solcellsflygplanet Solar Impulse 2 beger sig ut på jordenruntresa utan att använda en enda droppe bränsle.

19 augusti 2014

17 000 solceller ska leverera energi

I mars 2015 lättar solcellsflygplanet Solar Impulse 2 från marken i Mellanöstern och beger sig ut på en 35 000 kilometer lång jordenruntresa – väl att märka utan att använda så mycket som en enda droppe bränsle. Över 17 000 solceller monterade på planets vingar, som är större än en jumbojets, levererar den nödvändiga energin till den långa färden.

Flygande solceller är ultralätta

Solar Impulse 2 är byggd av superstarka och ultralätta kolfiberkompositer med en yta av inbyggda solpaneler, som ska leverera all energi till fyra propellermotorer.

Energin lagras i medförda litiumbatterier, så att flygplanet kan vara på vingarna både dag och natt.

Hopp om inspiration till fler solcellsflygplan

Solplanet presenterades officiellt redan i april 2014 och är efterföljaren till Solar Impulse, som lyfte 2010. Föregångaren har genomfört ett antal flygturer, däribland från San Francisco på den amerikanska västkusten till New York i öster.

Idégivaren bakom planet är ingenjören Bertrand Piccard. Han hoppas att den bevingade solenergislukaren kan inspirera till andra soldrivna flygplan.

Planet i siffror

Antal piloter: Två (plus ett 60 personer stort stödteam på marken).

Bränsleförbrukning: O liter.

Vikt: 2300 kilo (ungefär som vikten av en mellanklassbil).

Topphastighet: 140 km/h.

Genomsnittshastighet: 70 km/h.

Flyghöjd: 8500 meter på dagen, 1500 meter på natten.

Resans längd: 35 000 kilometer

Restid: 500 flygtimmar fördelade på 10 etapper.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: