Solar Impulse 2

Soldrivet plan skriver historia

I mars var Solar Impulse 2 det första soldrivna flygplanet någonsin att ge sig ut på en jorden-runt-resa. Efter hälften av de totalt 35 000 kilometerna har det schweiziska planet slagit flera rekord – men måste ta en paus sin historiska resa.

23 november 2015 av Malene Breusch Hansen

Flygplanet Solar Impulse 2 lyfte den 9 mars och ger sig ut på sin långa resa, där planet under 13 etapper ska flyga jorden runt enbart på solenergi.

Solceller på vingarna driver planets motorer om dagen och på natten får de ström från batterier som har laddats upp i solen under dagen.

När Solar Impulse 2 anländer till Hawaii, efter att hälften av jorden-runt-resan avklarats, har planet satt två rekord: flygningen över Stilla havet är den längsta soloflygningen någonsin och samtidigt är hela resan den längsta tid ett bemannat solcellsplan har varit i luften.

Se hur det såg ut när planet landade på ön efter sin historiska flygning:

Solar Impulse flyger vidare 2016

Planet blev tvunget att avbryta sin resa efter landningen på Hawaii, men resten av rekordflygningen återupptas under våren 2016.

Läs om varför Solar Impulse 2 måste övervintra på Hawaii och vilka mellanlandningar planet har kvar under resten av sin resa jorden runt i Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015.

Du kan också läsa om årets största vetenskapliga upptäckter, tekniska bedrifter, medicinska genombrott, häftigaste dramer, uppseendeväckande naturfenomen och viktigaste profiler.

Beställ Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015 – på köpet får du en kalender för 2016 med fantastiska foton från vetenskapens värld.