Solar Impulse 2 vingeskader 2

Solflygplan tål inte vinden

Solar Impulse 2 har ådragit sig skador orsakade av vinden - på marken. På nödlandningsplatsen i Japan försökte solflygplanets besättning desperat fixera flygplanets 72 meter långa vingar dygnet runt. Utan framgång.

8 juni 2015 av Karine Kirkebæk

Solar Impulse 2 fixerat med rep

Förra veckan tvingades Solar Impulse att nödlanda i Japan på grund av vädret. Teamet bakom och piloten hade trott att de slutligen skulle kunna korsa Stilla havet i det soldrivna planet.

Flygplanet landade utan problem på den japanska landningsbanan i Nagoya, men i timmarna efter landningen fick flygplanet skador på grund av kraftiga vindstötar.

Och det trots att man i skift dygnet runt försökte fixera planet. Teamet bakom flygplanet hade surrat planet med rep för att stabilisera vingarna till det att flygplanets mobila hangar nådde fram till Japan.

Flygplanet fick ändå skador på skevrodret som sitter längst bak på flygplanets vingar och används till att styra det uppåt och neråt.

Solar Impulse 2 fick endast mindre skador

Mannen bakom flygplanet, schweiziske André Borschberg, skriver på Twitter att planet endast har ådragit sig små skador som de menar sig kunna laga på en vecka.

Det soldrivna experimentella flygplanet är byggt för att tillverka ett miljövänligt flygplan som på sikt kan flyga hela jorden runt endast på solenergi.

Solar impulse 2 har färdats över 7?000 km i luften sedan det lyfte från Abu Dhabi den 9 mars och har flugit över bland annat Indien, Myanmar och Kina.

Jordenruntflygning sker utan en droppe bensin

På översidan av dess vingar har planet 17?000 solceller. Teamet bakom den sensationella flygningen har även tidigare drabbats av otur.

Jordenruntflygningen utan en droppe bensin startade i mars i Abu Dhabi, men teamet väntade i över en månad i Nanjing i Kina på ordentligt väder så att de kunde sätta kurs mot Hawaii.

Förra helgen trodde de slutligen att förhållandena var optimala för att korsa Stilla havet, men en kallfront gjorde vädret för våldsamt och farligt att flyga i. Och därför nödlandade det i Japan.

Schweiziska våghalsar sitter bakom styrspakarna i Solar Impulse 2

Solar Impulse 2 har tagit tio år att utveckla. Läs om två visionära schweizares dröm om att bli för de första som flyger jorden runt i ett solflygplan:

SOLAR IMPULSE 2 I SIFFOR

? TOPPFART: 140 km/h

? VINGSPANN: 72 m

? MATERIAL: Kolfiber

? VIKT: 2300 kg

? ENERGIKÄLLA: 17?000 solceller

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: