Sökandet efter MH370

Spårlöst försvunnet: Vad hände med MH370?

MH370 lyfte den 8 mars 2014 från Kuala Lumpur med kurs mot Beijing. Men det malaysiska planet nådde aldrig sin destination. MH370 saknas fortfarande och här är en överblick över planets sista timmar och den intensiva sökningen som fortfarande pågår.

18 februari 2015 av Malene Breusch Hansen

MH370 lyfter från Kuala Lumpur

? Strax efter midnatt den 8 mars 2014 sätter sig 227 passagerare till rätta i den stora Boeing 777 som strax ska köra ut på startbanan i Kuala Lumpur i Malaysia och flyga till Beijing i Kina.

Flygledaren i kontrolltornet ger MH370 klartecken till att starta och önskar en trevlig resa ut i natten.

? 40 sekunder senare lyfter det malaysiska planet från startbanan i Kuala Lumpur International Airport för sista gången.

? Kort efter start kontaktar planet flygledningen och får tillåtelse att stiga till Flight Level 350 – 35 000 fot över marken.

? Cirka tjugo minuter senare rapporterar besättningen att MH370 har nått den tillåtna höjden.

? 26 minuter efter start tar flygbolaget emot den sista rutinmässiga ACARS-sändningen från planet. ACARS står för ”Aircraft Communications, Addressing and Reporting System” och är ett automatiserat statusmeddelande från flyget till flygbolaget om var planet befinner sig.

? Klockan 01:19 lokal tid är MH370 som planerat på väg ut ur malaysiskt luftrum och flygledningen ger planets besättning instruktioner om att byta till vietnamesisk flygledning.

INTERAKTIV KARTA: Följ rutten och klicka dig runt i spåren efter MH370.

MH370 stänger av signalerna

? Klockan 01:22 startar mysteriet: Flera signaler från planet försvinner plötsligt. Det rör sig om transponder-signalen, som är den information radaroperatörer och andra plan använder för att identifiera trafiken i luften med en individuell transponderkod, och ADS-B-systemetet, som använder planets eget gps-system för att fastslå position, höjd och hastighet och skickar datan till markstationen och andra plan.

? Klockan 01:25 avviker planet plötsligt markant från sin nordostliga rutt och svänger skarpt åt sydväst. Data från en militärradar anger att MH370 stiger till 45 000 fot eller 14 000 meter – nästan en kilometer högre än den maximalt tillåtna för en Boeing 777. Flygledningen får därefter andra plan i luften att försöka kontakta MH370, men det enda som hörs är sus och mumlande på radion.

? Klockan 2:03 skickar Malaysia Airlines ett meddelande till besättningen via ACARS-systemet om att kontakta flygledningen. Det kommer inget svar tillbaka och data visar att meddelandet inte når fram till planets ACARS-system – antagligen eftersom systemet stängts av med vilje.

? Klockan 02:15 fångar den malaysiska militären den sista säkra radarsignaturen av MH 370 i Malacca-sundet mellan Malaysia och Sumatra. Flyget befinner sig på en nordvästlig – och fullständigt fel – kurs och är på väg ut över Indiska oceanen.

? Klockan 02:25 skickar planet ut ett automatiskt statusmeddelande till en satellit som bekräftar planets satellitförbindelse, ett så kallat ”ping”. Det bekräftar att planet fortfarande befinner sig i luften, men ingen svarar när flygbolaget några minuter senare försöker att kontakta spökplanet via planets satellittelefon.

? Klockan 06:29 lokal tid missar MH370 sin ankomsttid i Beijing. Malaysia Airlines skickar ut sitt första pressmeddelande om att flyget har försvunnit under natten.

? Klockan 08:19:37 mottas det absolut sista livstecknet från planet. Satelliten Inmarsat-3 fångar upp ett "ping“ från planets system som bekräftar att planet fortfarande är i luften. Men besättningen svarar fortfarande inte. Det har ny gått sju timmar och 38 minuter sedan start.

Sökningen efter MH370

? Dagarna efter påbörjas en regional sökning i Thailandviken, men den utvidgas snabbt till vad som ska komma att bli världshistoriens största och dyraste sökning av ett enormt område som inkluderar Andamansjön, Bengaliska viken och södra delen av Indiska oceanen.

Ett 600 000 kvadratkilometer stort område finkammas just nu i jakten på det försvunna planet och den svarta lådan som kan hjälpa till att lösa mysteriet om vad som hände med MH370.

Ny teknik ska förhindra spårlösa försvinnanden som MH370

En helt ny slags svart låda ska i framtiden göra det lättare att hitta vrak och rester från störtade plan som MH370. Läs mer i vår artikel:

FAKTA OM MH370

? FLYGPLANSTYP: Boeing 777

? FLYGBOLAG: Malaysian Airlines

? RUTT: Kuala Lumpur till Beijing

? FÖRSVUNNET: Den 8 mars 2014

? PERSONER OMBORD: 239

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: