Kan flygplan lyfta lodrätt?

En helikopter kan starta och landa på en mycket liten plats. Varför kan man inte bygga ett flygplan som kan lyfta lodrätt?

1 september 2009

Helikopterns styrka är bland annat att den kan starta och landa lodrätt. Å andra sidan kan den inte flyga särskilt fort. Det kan däremot ett flygplan. Det är frestande att utveckla en korsning, och det har man försökt vid ett flertal tillfällen – med varierande framgång. Första gången var 1951, då USAs flotta testade ett propellerplan som kunde starta och landa lodrätt från fartyg. Försöken avbröts för att planet var för farligt. År 1957 följde bland annat försök med jetplan som startade och landade lodrätt. Även de försöken lades ned, men man forskar fortfarande om jetplan som kan stiga och landa lodrätt. Ett av de många problemen är att bevara uppdriften i den kritiska fasen, då man går från att flyga lodrätt till att flyga vågrätt. Man har emellertid lyckats utveckla flygplanstyper där detta kan ske fort och säkert, och därför kommer vi att få se allt fler av dessa korsningar. En sådan korsning kallas en tiltrotor och företaget Bell/Augusta räknar med att leverera sina första tiltrotorer i år. Planet heter BA 609 och kan flyga dubbelt så snabbt som en helikopter. Det tar cirka 20 sekunder att ställa om BA 609 från att flyga lodrätt till att flyga vågrätt. Även helikoptertillverkaren Bell Boeing är klar med en tiltrotor för både civilt och militärt bruk. Den heter V-22 Osprey, har en räckvidd på 400 mil och kan komma upp i en toppfart på mer än 550 kilometer i timmen.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: