Hur tankar man i luften?

Jag har sett att man tankar flygplan och helikoptrar, medan de är i luften. Hur fungerar det, och hur snabbt flyger de, medan de tankar?

Tankning i luften kallas på fackspråk för in-flight refueling. Lufttankning gör det möjligt för ett flygplan eller en helikopter att stanna i luften i nästan obegränsade perioder och används ofta under militära operationer. Det finns två olika system för lufttankning. Det första fungerar genom att tankplanet skjuter ut en fast bom från aktern. Bommen kopplas fast ovanpå det mottagande planet, som tillförs bränsle genom en slang inne i bommen. Under hela manövern befinner det mottagande planet sig 15-20 meter under tankplanet. Planen flyger i formation med samma hastighet, oftast 700-800 kilometer i timmen. En annan metod kallas slang och korg. Bränsleslangen är då böjlig och släpar genom luften efter tankplanet. Det mottagande planet, som flyger bakom tankplanet med normal marschfart, rör sig försiktigt framåt och kopplar sig på tankern genom att sticka in en sond i en trattformad korg i änden av slangen.