Hur blir Stealthplan osynliga för radar?

Hur bär man sig åt för att konstruera ett flygplan, som inte kan spåras med radar? När byggdes de första stealthplanen?

Stealth betyder ”i smyg” eller “i all hemlighet”. Namnet är passande, för ett Stealthplan kan smyga förbi en radar utan att upptäckas. Det beror på planets väldigt speciella konstruktion: dels är alla metallytor belagda med en färg, som i det närmaste suger till sig radarvågorna, dels är planet byggt med plana ytor, som kastar ut radarstrålarna åt sidorna i stället för att reflektera dem. Planet har jämförts med en skiss, som en ingenjör inte har gjort färdig, för det ser ut att vara ihopsatt av skivor och är därför inte särskilt aerodynamiskt att se på. På grund av sin aparta form har det inte heller särskilt bra flygegenskaper, så utan datorstöd skulle piloten vara chanslös. Planet är inte bara så gott som osynligt på radar. Det går inte heller att avslöja planet med annan teknik. Till exempel ligger motorerna väl isolerade inne i flygplanskroppen, så att värmen inte kan spåras. Även avgaserna sprids, så deras värme är svår att avslöja. Det första Stealthplanet var F-117A Nighthawk, som provflögs 1981. Flygplanen användes första gången under Panamakrisen 1989 och har senare använts i bland annat Afghanistan. I flera länder forskar man på en teknik, som kan avslöja de svaga reflexer, som planet trots allt avger, så kanske är Stealthplanets dagar räknade.