nb_u02 Blackbox

Framtidens svarta låda skickar data till molnet

Bärgningspersonalen kämpar i Indonesien för att få loss de svarta lådorna från AirAsia-flygplanet. I framtiden kommer det inte vara nödvändigt.

8 januari 2015 av Carsten Nymann

Mot veckans slut gick kampen för att hitta de svarta lådorna i vraket efter AirAsia Flight 8501 in i en ny fas.

Stjärtrodret där lådorna befinner sig har hittats halvt begravet på botten av Javahavet utanför ön Borneo. Rodret måste lyftas upp innan lådorna kan bärgas.

Hade olyckan inträffat tio år senare skulle dykarna möjligtvis sluppit dyka ner i vattnet och flyget hade hittats långt tidigare.

Utan svarta lådor inget svar

Framtidens svarta lådor ska nämligen - i stil med de senaste smarttelefonerna - konstant skicka data till "molnet", alltså en central lagringsplats online.

I dag innehåller den svarta lådans CSMU-enhet (Crash-Survivable-Memory-Unit) rader av minneschips utan rörliga delar, som lagrar data från flygplanet och cockpit.

Upplysningarna ligger alltså väl skyddade men innan bärgningspersonalen har hämtat lådorna, gör de ingen nytta - och de kan inte heller hjälpa till att hitta försvunna flygplan som t.ex. det mystiska Malaysia Airlines Flight 370.

Nya svarta lådor utnyttjar existerande teknik

Ett nytt system kallat FLYHTStream skickar automatiskt data från den svarta lådan vidare till en av 66 så kallade iridium-satelliter, som håller koll på flygtrafiken från sin omloppsbana runt jorden.

FLYHTStream utnyttjar ett existerande system som i dag satellit-transmitterar data om flygplanet till flygbolaget.

Hitintills har flygbolagen vägrat skicka stora mängder känslig flygplansdata via denna kanal på grund av kapacitet och säkerhet.

Ny teknik har dock gjort det möjligt att skicka större datamängder via satellit, och olyckan med MH370 har skapat förnyat intresse för FLYHTSTREAM-systemet.

Den svarta lådan

· Består i verkligheten av två enheter: En spelar in all kommunikation och alla ljud i cockpit. Den andra registrerar data om flygplanet såsom hastighet, flyghöjd, krängningar m.m.

· Är i verkligheten orange, så att den är lättare att hitta. Uttrycket svart låda kommer från elektronikens värld där det betecknar en sluten (hemlig) krets.

· Är placerad i flygplanets stjärtparti och kan tåla en inbromsning på 3400 G, en temperatur på 1100 grader C, och ett vattendjup på över sex kilometer.

· Är utrustad med en radiofyr, som varje sekund skickar ut en ultrasonisk impuls som kan fångas upp av sökande fartyg och flygplan. Radiofyren är dock batteridriven och slocknar efter 30 dagar.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: