Baby Boom Jet

Concordens efterträdare ska göra överljudsflygningar trendiga igen

Med en hel del investeringar från bland annat Virginchefen Sir Richard Branson har man banat väg för en comeback för passagerarflygningar i överljudshastighet - till en början över Atlanten på lite drygt tre timmar.

22 november 2016 av Jakob Priess

Att flyga över Atlanten på knappt fyra timmar har varit en utopi sedan ikoniska Concord togs ur drift 2003, men nu är överljudsflygplanen på väg tillbaka på startbanan.

Med sin marschfart på Mach 2.2 (2 335 km/h) är XB-1, med smeknamnet "Baby Boom", det snabbaste passagerarflygplanet någonsin - tio procent snabbare än Concorde och 2,6 gånger snabbare än traditionella passagerarflygplan.

Det är naturligtvis den färgstarka och idésprutande Richard Branson, chef för Virgin Airlines, som står bakom pånyttfödelsen av överljudsflygningar.

Första avgången 2023

Branson har med sitt företag Virgin Galactic skjutit till ett stort belopp i utvecklingen av "Baby Boom" och den investeringen gör att Virgin Galactic innehar rätten att köpa de första tio tillverkade flygplanen.

Första testflygningen sker 2017 och om allt går som planerat sätter sig de första passagerarna tillrätta i "Baby Boom" 2023. De kan då njuta av resan från London till New York på blott tre timmar och 15 minuter - en kvart snabbare än vad Concorden klarade samma rutt på.

"Överkomliga" biljettpriser

Resornas biljettpriser kommer enligt Branson och Denver-företaget Boom, som står bakom designen av XB-1, att vara "överkomliga".

Det ska dock tas med en nypa "miljonärs-salt" då priserna för resan mellan London och New York enligt plan börjar vid cirka 44 000 kronor för en tur- och returbiljett.

I gengäld slipper du dela kabinen med allt för många uppsluppna charterturister, upptagna affärsresenärer och den lokala vinklubben, då XB-1 endast kommer att ha plats för 40 passagerare.

Också läsa

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: