Germanwings-krasch

Sjuk pilot tar 149 med sig i döden

I slutet av mars utnyttjar en 27-årig andrepilot en säkerhetsmekanism i förarkabinsdörren till att låsa ute kaptenen och styr sedan medvetet planet direkt ned mot Alpernas branta bergssidor. Samtliga 150 personer ombord omkommer.

23 november 2015 av Malene Breusch Hansen

En minut efter tio lyfter Germanwings Airbus A320 lite försenat från Barcelona med sina 144 passagerare och sex besättningsmedlemmar med kurs mot Düsseldorf i Tyskland.

Planet hinner bara komma upp på sin planerade höjd på 11,6 kilometer i ett par minuter innan den psykiskt sjuke andrepiloten Andreas Lubitz låser kaptenen ute från förarkabinen och tvingar planet att dyka. Det störtar ned i bergspasset Les Trois Eveches 100 kilometer norr om Nice.

Se en rekonstruktion av den tragiska händelsen här:

Pulvriserade vrakdelar ligger utspridda över en sträcka på två kilometer i det ovanligt öde och oframkomliga området 2?981 meter över havsytan.

Hundratals rättsläkare och tekniker måste därför flygas till området med helikopter för att utforska kraschen och bärga de omkomna.

Läs om hela förloppet och hur utforskarna har arbetat i Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015.

Du kan också läsa mer om årets häftigaste dramer, största vetenskapliga upptäckter, tekniska bedrifter, medicinska genombrott, uppseendeväckande naturfenomen och viktigaste profiler.

Beställ Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015 – på köpet får du en kalender för 2016 med fantastiska foton från vetenskapens värld.