Flykatastrofer topbillede

5 flygkatastrofer som kan drabba din resa

Även om flygplan är ett av våra säkraste transportmedel blinkar katastroflamporna oundvikligen vid flygresor. För när det går illa så går som regel riktigt illa. Här är fem katastrofer som kan drabba din flygning.

6 september 2016 av Morten Kjerside Poulsen

En kall januaridag 2009 nödlandade piloten Chesley Sullenberger en US Airways Airbus 320 med 155 passagerare och besättningsmedlemmar på Hudson-Floden i New York och undvek på så sätt en flygkatastrof.

Sullenberger utnämndes till hjälte i media och gärningen omnämndes som "Miraklet på Hudsonfloden", vilket den bioaktuella filmen "Sully" är inspirerad av.

Den gången, 2009, var det en stor flock fåglar som fick motorerna att gå i stå. Men fåglar är långt ifrån det enda som kan drabba din flygresa.

Se en animerad film med autentisk ljudinspelning från cockpit som visar mirakellandningen från 2009. Video: Scenesystems.

1. Pilotfel

Foto: Shutterstock.

Över hälften av alla flygkatastrofer eller andra olyckor med flygplan inblandade beror på människan. Vare sig det är med avsikt, som var fallet när andrepiloten störtade ett Germanwings-flygplan i Alperna 2015, eller av misstag är det människan som ligger bakom de flesta flygkatastrofer.

Felen kan variera från ouppmärksamhet under själva flygningen till fel inmatning av data i flygplanets datorer och felaktiga beräkningar av mängden bränsle.

Det senare inträffade 1983 då ett flygplan från Air Canada fick slut på bränsle på tolv kilometerns höjd och var tvunget att nödladas som ett segelflygplan.

Felet berodde på att Kanada nyligen hade gått över till det metriska systemet och därför tankades flygplanet med betydligt mindre bränsle än vad man trodde.

2. Mekaniska fel

Även om flygplanen och tekniken i dem blir bättre och säkrare står mekaniska fel fortfarande bakom cirka 20 procent av alla katastrofer. Motorerna har generellt blivit mer pålitliga men kan forfarande slås ut eller explodera utan förvarning.

1989 ledde en explosion i en av de bakre motorerna till att piloten på United Airlines Flight 232 miste kontrollen över flygplanets samtliga roder. Det enda sättet han kunde styra på var genom att reglera kraften på det två återstående motorerna. Trots det lyckades han landa flygplanet på Sioux City-flygplatsen i Iowa i USA.

Även om flygplanet landade i så pass hög hastighet att det började brinna och att 111 av de totalt 296 passagerarna miste livet ansågs landningen vara ett mirakel.

3. Dåligt väder kan medföra flygkatastrof

Foto: Inna Sokolovska / Shutterstock.com.

Snö, dimma och storm är väderfenomen som kan leda till olyckor. Trots att moderna flygplan är fulla med utrustning kan is på vingarna eller slask på banan innebära katastrofer och dåligt väder står bakom 10 procent av alla flygolyckor.

Däremot är blixtnedslag relativt ofarliga. Inga flygplan har störtat på grund av blixtar sedan 1988, vilket främst beror på att moderna flygplan är gjorda av metall och därför fungerar som en så kallad Faradays bur. När blixten träffar exempelvis en vinge rör sig strömmen runt i flygets metallskrov utan att komma i kontakt med passagerarna innan den lämnar flygplanet igen via till exempel flygplansstjärten.

4. Sabotage

Tio procent av alla flygkatastrofer beror på sabotage eller terrorism. 1970 kapades tre flygplan och sprängdes i luften av den palestinska motståndsrörelsen PFLP och 2001 störtade terrorister två flygplan in i World Trade Center i New York, USA.

Ökad säkerhet på flygplatser har minskat antalet sabotagerelaterade flygkatastrofer. Flygplan kan dock utsättas för attacker från jorden om de flyger över konfliktdrabbade områden.

2014 sköts Malaysia Airlines MH17 ner över Ukraina – samtliga 296 ombord omkom.

Mer tur hade piloterna på ett DHL-flyg från Bahrain som träffades av en missil över Bagdad, Irak. Trots utslagen hydraulik och att det var omöjligt att styra flygplanet lyckades piloterna nödlanda flygplanet i Bagdad utan dödsoffer.

5. Birdstrikes kan leda til flygkatastrofer

Foto: Konwicki Marcin / Shutterstock.com.

21 000 gånger varje år stöter flygplan ihop med fågelflockar. Sedan 1988 har 250 människor mist livet och 200 flygplan förstörts av så kallade ”birdstrikes”.

Det är främst stora vattenfåglar som ligger bakom katastroferna - en 5,5 kilos gås och en turbofläktmotor är en dålig kombination. De stora fåglarna mals ned till mos, men förstör också vitala delar i motorerna.

2009 flög US Airways Flight 1549 in i en flock kanadagäss kort efter att det lyfte från Guardia-flygplatsen i New York i USA. Gässen slog ut båda motorerna och piloten tvingade sig att göra en av historiens mest spektakulära nödlandningar och det på Hudson-floden.

5,5 kilo gås slog ut flygplan på 70 ton

Läs mer om "Miraklet på Hudsonfloden" och andra otroliga nödlandningar genom historien i vår stora artikel.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: