Water on water fern

Vattenväxt kan få fartyg att spara energi

En vattenavvisande ormbunke inspirerar till miljövänliga fartygsbeläggningar.

29 september 2010

Snart blir det möjligt att ge stora fartyg ytor med mindre friktion, så att de kan reducera sin energiförbrukning med upp till tio procent. Det hoppas forskarna vid bland annat Rheinische Friedrich-Wilhelms Universität i Bonn i Tyskland efter att ha studerat vattenormbunken Salvinia molesta, som är starkt vattenavvisande.

Materialforskarna ville ta reda på hemligheten bakom ormbunkens extremt vattenavvisande egenskaper, som också kallas för superhydrofobi. Vattenormbunkens blad är utrustade med en tunn film av luft, som gör att den kan hålla sig torr, även om den är under vatten i flera veckor. Forskarna visste att bladens luftfilm består av ett luftlager, som hålls kvar på bladen av små, två millimeter långa hår, som täcker bladens yta. Håren sitter tätt i grupper om fyra, där de bildar piskrisliknade strukturer. Dessa ris är beklädda med vaxkristaller, så att de blir hydrofoba och kan hålla kvar luften.

Med hjälp av elektronmikroskop fann forskarna överraskande att spetsarna på rishåren dock inte var vattenavvisande, som man skulle tro, utan tvärtom vattentilldragande. Håren ”klistrade” sig tydligt fast på en klotrund vattendroppe, som drogs över dem, så att håren böjde sig efter droppen och släppte den igen med ett plask. Genom att vattnet fastnar en aning på bladen innan det ”pärlar av”, får luftbubblor samtidigt svårare att ta sig av bladets yta, anser forskarna.

De tror därmed att ormbunkens bladhår kan fungera som inspiration för utvecklingen av friktionsfria materialytor: ytor med ett ”fångat” luftlager, som tål att utsättas för stora krafter från det vatten som till exempel ett containerfartyg glider igenom.